Irodaterek belsőépítészeti tervezése

Hibrid iroda, Kollaborációs zónák, Iroda audit, Space plan.

De mit is jelentenek ezek a fogalmak, és hogyan alkalmazzuk ezeket egy iroda belsőépítészeti tervezése során?

A Covid fenekestül felfordította az irodahasználatot, az új fogalom a Hibrid iroda lett

Az irodai terek funkcionális átalakítási igénye már korábban megfogalmazódott a cégek részéről, de nem volt olyan lehetőség, hogy azt élesben kipróbálva tesztelni, majd bevezetni lehessen. Csupán annyi történt, hogy a COVID járvány felgyorsította ezt a folyamatot. A szakma már hosszú ideje fejlesztette a rugalmas munkavégzést segítő megoldásokat – mint például a desk sharing, a hot desking, a kollaborációs zónák kialakítása.

A Hibrid iroda napjaink modern munkahelye, ahol a kollégák közösen dolgoznak, legyenek az irodában vagy máshol. Itt tartják a kapcsolatot a kollégák a cég partnereivel és egymással, és itt kerül sor azokra a munkafolyamatokra, amik személyes jelenlétet igényelnek. Számos cég irodabérleti stratégiája épül arra, hogy a tényleges munkavállalói létszámnál kevesebb munkahelyet, íróasztalt alakítanak ki, amelyeket megosztott shared desk rendszerben használnak a kollégák, ugyanakkor megnövelik a hibrid munkavégzésre alkalmas tárgyalók és kollaborációs terek számát.

A hibrid munkahelynek olyannak kell lennie, mint egy virágzó városi közösség, ahol az emberek érzik az egymáshoz tartozást és a közös célokat

A hibrid munkaközösségi tér sokszínű, befogadó, és kielégíti a munkavállalók és a szervezetek új igényeit.

Az új hibrid munkaközösségben a tereknek modulárisnak, mozgathatónak és több célra használhatónak kell lenniük hogy támogatni tudják a különböző típusú munkafeladatokat és az ezek közötti gyors váltásokat.

Attól, hogy a cég egy része otthonról dolgozik, a másik fele az irodából, az üzleti célok nem változnak: a feladatokat el kell végezni és eredményeket kell elérni.

Kollaborációs térnek vagy huddle space-nek nevezzük a nyitott térben elhelyezett csoportmunkára alkalmas területeket. Ahogyan csökkennek a kifejezetten munkahelynek dedikált területek, úgy nőnek a kollaborációs és tárgyaló zónák. De hogyan vágjon bele egy cég, ha az iroda átalakításán gondolkodik?

Amikor kollaborációs zónák kialakításáról beszélünk, akkor nem egy egyszerű térszervezési koncepcióról van szó.

Az elmúlt évek során a kutatók iparáganként vizsgálták azt, hogy egy kollaborációs tér kialakításánál az egyes zónák mérete mekkora legyen

Más az igény egy Call center profillal működő cég esetén, ahol az alkalmazott szinte egész nap helyhez kötötten dolgozik, ezért kisebb lehetősége van közösségi terek használatához, vagy a jogi terület esetében, ahol jellemzően zárt tárgyalókban zajlik a munkavégzés jelentős része, illetve a fókuszált egyéni munka a meghatározó, míg egy IT, vagy kreatív cég esetében a kollaborációs tér és annak zónái jóval nagyobbak. A tervezésnél tehát nem csak a saját elképzeléseinkre kell hagyatkoznunk, hanem az iparági mutatókra, illetve minden esetben az Auditra.

Az irodaterek tervezésénél az Audit keretében a vezetőség és az alkalmazotti körben is a cégre szabott kérdőív formájában kérünk be adatokat, ezekből pontosan mérhetőek az igények, az irodatér fejlesztés főbb sarokpontjai megállapíthatóak.

Az audit folyamat végeredménye megmutatja azokat a fontos sarokpontokat, amelyek a belsőéptészeti tervezés mellett a megrendelői igényeket is maximálisan figyelembe veszik

A dolgozói létszám, a cég profilja, és a munkakörök alapján készült felmérés megmutatja a munkaállomásigényt, a tárolóméreteket és egyéb más hasznos tervezéshez szükséges szempontot. Figyelni kell azonban arra, hogy különböző részlegek igényei mások. Például a pénzügy és az értékesítés teljesen ellentéte egymásnak a kommunikáció, a telefonálás és a tárolóhelyigény alapján.

Az alapos felmérés, és annak kiértékelése után alakul ki az úgynevezett Ideal Space Plan amely  több szempont figyelembevételével a leghatékonyabb zónakiosztást és ültetési terv mintát alkalmazza.

Egy hatékony, a szervezetre adaptált iroda megtervezése nem csak a jó térszervezésen és a dizájnon múlik.

Az Ideal Space Plane a leghatékonyabb komplex térszervezési technika a hibrid irodaterek kialakítására

Ahhoz, hogy az ott dolgozók tényleg használják ezeket a nem kis költséggel kialakított tereket, sokszor változás menedzsment eszközöket is segítségül kell hívni, ami bizony nem belsőépítészeti szakkompetencia. Cégünkben projektmenedzser és közgazdász is tevékenykedik a belsőépítészek mellett, így képesek vagyunk a tervezési és auditálási folyamatot is egy kézben tartani, így garantálni a projekt sikeres megvalósulását.

A vállalati működési költségek kiszámíthatatlanul növekednek. Kérdés, hogy ki, milyen intézkedéseket tesz, hogy áthidalja a negatív hatásokat VAGY egyenesen versenyelőnyt generáljon azzal, hogy jól azonosítja be a megtakarítási lehetőségeket és előrelátó módon a hatékonyság növelésével és a jó munkaerő megtartásával megtalálja az optimális működési modellt.

Miért nem működtethetőek  már hatékonyan a hagyományos egylégterű irodatípusok?

  • Nagy a helyigénye
  • Magasabb az üzemeltetési költsége
  • A munka és a közösségi tér aránya sok esetben nem megfelelő
  • Nem támogatja jól a fókuszált munkát
  • Nincs szeparált tér
  • Nem vonzó munkatér típus, a dolgozó inkább a távmunkát választja

Az Auditálás és az Ideal Space Plan eredményeként a hibrid iroda, a négyzetméterek lefaragása miatt szinte minden esteben jelentős költségcsökkentést eredményez. Mindezt úgy, hogy a kolaborációs zónák kialakítása által a munkahatékonyság is javulhat.

Kapcsolat

Várjuk megkeresését, hogy közös céljainkat együtt megvalósítsuk!

Maradjunk kapcsolatban!

Elérhetőségeink

Telefon

+36 30 267 4600

+36 70 453 1158

E-mail

info@magyar-it.hu